Tuesday, October 28, 2014

O viata mai buna pentru fiice




Sahad s-a maritat cand n-avea nici 13 ani. Barbatul ei avea 17 ani. Dar  nici ea n-a fost Julieta si nici el Romeo. Nu-l cunostea pe baiat. Dar mama ei era prietena cu mama lui, iar “matusa” si-ar fi dorit o fata. Asa ca a decis s-o marite cu fiul ei ca sa o adopte cumva. Sahad n-ar fi vrut sa se marite asa de tanara, dar femeia venea in vizita in fiecare zi, o strangea in brate si-i tot spunea ca vrea sa o ia acasa, ca ar putea sa fie fiica pe care n-a avut-o, ca ar avea grija de ea si ca ar fi tratata ca o printesa. Dar n-a fortat-o nimeni sa se marite, spune Sahad. Acum e déjà bunica.  

Desi fiica ei de 29 de ani e insarcinata cu primul ei nepot, Sahad are abia 46 de ani. E o femeie tanara, rade mult, e fericita sa aiba oaspeti. Afnan, tanara insarcinata, e a treia dintre surori si e profesoara de chimie. Poarta o abaya brodata care nu reuseste sa-i ascunda sarcina. Dar spune ca nu a purtat niciodata hijab. Toate surorile ei sunt femei independente. Zeina, cea mai mare, are 33 de ani, un master in literatura araba si tocmai s-a casatorit. Fatima, profesoara de biologie, s-a logodit si ea de curand. Hansa, cu doi ani mai mica decat Afnan, e profesoara de fizica. Bayoun, de 23 de ani, si Tasneen, de 21, tocmai au terminat facultatea de literatura araba. Cea mai mica, Batoul, are 20 de ani si e in primul an la matematica. 

 Sahad a nascut 19 copii. Dar sapte dintre ei s-au nascut morti. Insa n-a facut compromisuri cu soarta celor 12 care au supravietuit, sapte fete si cinci baieti.  A tinut sa-i trimita pe toti la facultate ca sa fie puternici in viata, sa nu fie niciodata la mila nimanui. Mai ales fetele, spune ea. 

 “Nu le-as da eu voie sa se marite de tinere, fara sa termine scoala,”spune femeia. « Femeia e intotdeauna mai slaba si n-are niciun cuvant in casa daca nu e educata. Nici macar nu le-am impus sa poarte valul. Daca vor, n-au decat, dar e alegerea lor. Nu vreau ca fetele mele sa fie constranse, frustrate, obligate.”

Femeile din generatia lui Sahad din satul Bibnine, regiunea Akkar, s-au maritat toate foarte devreme. Unele dintre tinerele sarace din sat inca mai sunt maritate inainte sa implineasca 18 ani de catre familia  care nu-si permite sa le intretina. Daca au ghinionul sa nu aiba note bune la scoala si daca – Doamne fereste – ajung la pubertate si incepe sa le placa vreun coleg de clasa, parintii decid de obicei sa le marite repede ca sa nu faca familia de rusine. De cele mai multe ori contractul e semnat cand fata are 13-14 ani. Dar mariajul e consumat cad are 16-17 ani. Atata timp cat exista un contract, onoarea familiei e in siguranta.

Hadijeh, o vaduva in varsta de 50 de ani, spune ca 15 barbati  din sat au venit sa o ceara de nevasta pe mezina ei. Fata are doar 14 ani, e inca la scoala si maritisul e ultimul lucru la care se gandeste, spune mama. « Seamana cu mine cand eram de varsta ei. Dar n-o las sa faca greseala pe care am facut-o eu. Si eu am fost ceruta de nevasta de zeci de barbati mai in varsta. Fetele mele trebuie sa mearga la scoala. Nu vreau sa indure ce am indurat eu si surorile mele, » insista femeia.

Hajideh, acum o femie de 50 de ani, povesteste ca a fost nesabuita cand s-a maritat. Mirele era mult mai in varsta decat ea. Ei i se paruse o joaca de copil, o gluma. Avea 18 ani, era frumoasa si barbatii din sat tot trimiteau petitoare. « Am zis ca ma marit cu cel mai batran dintre ei casa ma razbun pe parintii m ei. Si, in cele din urma, a trebuit sa ma marit cu el. Nu m-au fortat propriu-zis, dar am fost oarecum stransa cu usa, » isi aminteste vaduva.

“Am avut o viata grea. A trebuit sa-mi cresc copiii singura, pentru ca barbatul meu era batran. A murit acum sapte ani. Eu am fost si mama si tata pentru fetele mele. Dar au crescut intelepte si sunt muncitoare, slava Domnului!”  E suparata pe frate-sau, care si-a maritata fata la 16 ani. « Nepoata mea s-a maritat acum trei ani si are déjà doi copii. Si vecinul si-a maritat fata la 16 ani cu un om batran, fara scoala. Nici nu mai putem sa stam de vorba cu ea, daramite sa mai trecem sa o vizitam. N-o lasa sa iasa din casa. E mare pacat de ea. »

Surorile lui Hadijeh au fost date si ele dupa oameni mai in varsta. Una avea 12 ani, cealalta 14. Cea mica a nascut 16 baieti si o fata, dar numai trei baieti si fetita au supravietuit. Hadijeh povesteste ca se simtea neputincioasa, ar fi vrut sa o ajute cumva. « Cum sa-i ceri unui copil sa nasca alti copii ? Era prea tanara, a avut multe pierderi de sarcina, nu era pregatita sa ramana insarcinata si s-a imbolnavit de multe ori din cauza asta,” sopteste femeia, asigurandu-se ca n-o aude nimeni altcineva. Sora-sa obisnuia sa mai fuga de la barbatu-sau si sa vina inapoi la parinti si statea sapatamani in sir pana cand o obligau sa se intoarca la sotul ei. Mai tarziu avea sa se certe cu barbatul ei si sa isi trimita singura fata la scoala. Nepoata lui Hadijeh s-a casatorit la 33 de ani, spune, mandra, femeia. 

In ciuda faptului ca multe mame precum Hadijeh si Sahad incearca sa se rupa de traditia comunitatilor  mmuslmane din zoana rurala de a casatori fetele la pubertate, multe familii inca mai practica obiceiul. Mai ales ca legea libaneza permite fiecarei comunitati sa decida varsta legala a casatoriei in functie de valorile sale religioase.  Practic e la latitudinea seicului sau imamului daca permite casatoria sau nu.

“Casatoriile timpurii sau miresele copil nu mai sunt la fel de intalnite ca acum 10-20 de ani, » imi explica la o cafea una dintre cele mai faimoase feministe din Liban, Rafif Sidawi, singurul sociolog din tara care a scris vreodata o lucrare stiintifica despre acest fenomen. Sidawi este experta si in crimele onoarei in comunitatile din Orientul Mijlociu. « Casatoria timpurie inca se mai practica in cateva comunitati. Nu e un fenomen general, ca in Yemen sau, mai nou,  printre refugiatii sirieni, dar numarul  fetitelor mirese a crescut in ultimii doi ani din cauza contextului economic si social. Fundamentalismul religios a luat amploare, iar saracia a contribuit si ea. E un cerc vicios,” explica sociologul.

Kafa,  cea mai cunoscuta organizatie libaneza de protectie a drepturilor femeii, are un proiect mai vechi de educatie sexuala in scoli, prin care incearca sa invete copiii despre pericolul abuzurilor sexuale si despre riscul casatoriilor timpurii. Mira Faddoul, coordonatorul de proiect, a ridicat din umeri cand am intrebat-o despre un studiu despre casatoriile timpurii in comunitatile libaneze. «Avem doar date de la Inaltul Comisariat ONU pentru Refugiati despre ce se intampla in taberele de refugiati sirieni. Dar in Liban nu prea se vorbeste despre asa ceva. Oricum si proeictul nostru de prevenire si informare publica are probleme, » povesteste lucratorul social. 

Cu fonduri de la Delegatia Uniunii Europene, fundatia a facut manuale de educatie sexuala, din care copii afla cum sa recunoasca formele de abuz sexual si cum sa-l evite. Insa manualul nici nu pomeneste cuvite precum « sex » sau expresii de genul « abuz sexual » sau « educatie sexuala ». « A trebuit sa folosim eufemisme, pentru ca parintii refuza sa le permita copiilor sa asiste la un curs de educatie sexuala. Asa ca i-am spus un curs de « supravietuire in societate », imi explica femeia.

Oricum, lucratorii sociali, educatoarele si invatatoarele care vin la cursuri  spun tot felul de povesti.  Oamenii nu vorbesc cu usurinta despre casatoriile timpurii in satele libaneze. E un tabu. Dar multe cadre didactice de la sate, mai ales din nord si din Valea Bekaa vorbesc despre cum seicii si imamii fac anunturi vinerea dupa rugaciune cum ca “fata lui Cutare ar fi buna de maritis .» De cele mai multe ori e vorba despre copile de 14-15 ani. 

 O singura fundatie din Liban a reusit sa adune fonduri si sa construiasca un adapost pentru minorele care cad victima abuzurilor sexuale sau care sunt obligate sa se casatoreasca. Dar pentru ca subiectul este tabu si o tanara care ajunge in adapost risca uneori sa fie ucisa de catre membrii familiei pentru ca a incalcat cuvantul tatalui, am preferat sa nu fac interviuri cu fetele de acolo, chiar daca articolul nu a iesit atat de « tare ». Roula al Masri, directorul Centrului de Resurse pentru Egalitatea dintre Sexe mi-a povestit ca au cele mai multe cazuri venite din zonele conservatoare musulmane sunite. Cu toate acestea, exista cazuri si in comunitatea siita, mai ales in zna clanurilor din Valea Bekaa. Intr-un caz recent, o fetita de 13 ani, fiica sefului unui clan siit, a fost rapita din fata casei de la Beirut de catre membrii altui clan si a fost obligata sa se marite cu fiul rapitorului pentru a plati astfel datoria tatalui ei. Seicul care a oficiat casatoria nu a avut vreo problema morala. 

Un grefier de la tribunaul sunit din Hasbaya, Sudul Libanului, i-a transmis intrebarile mele sefului sau, seicul. Acesta a replicat ca nu permite o casatorie decat daca s-a convins el ca fata e apta pentru a intretine relatii sexuale. Cere certificate medicale si se asigura ca nu sunt false, sta de vorba si cu ea. 

Statul libanez nu face prea multe ca sa opreasca fenomenul. « Problema e ca nu avem o lege care sa protejeze copiii in situatii de risc sa de abuz. Incercam sa o tot promovam,” explica Al Masri. “Exista proiectul, l-am depus la govern. Facem lobby, dar atunci cand totuyl e egat de religie, sa spunem ca e un porces de durata, nu imposibil,” incearca ea un dram de sarcasm. « Incearca din toate unghiurile sa opreasca legea prin orice mijloace. »

No comments:

Post a Comment