Sunday, November 15, 2015

(Foarte) Scurta istorie a curentelor de renastere islamica



Zeicul Ahmad Al Assir din Sidon, Liban, membru al curentului salafist haraki (activ politic) care a devenit faimos pentru discursurile impotriva Hezbollahului, in sprijinul revolutiei siriene si pentru ca a semnat o fatwa care autoriza tienri suniti libanezi sa mearga la jihad in Siria.(Foto AFP via the Daily Beast).


Osama bin Laden era saudit. Dar asta nu inseamna ca jihadul s-a nascut in Arabia Saudita sau ca monarhia de la Riyadh ar fi sprijinit islamul politic. Ba chiar dimpotriva. 

Expansiunea islamului, ca si influenta Imperiului Mongol sau celui Otoman, au dus la diluarea islamului si aparitia sufismului,  un curent mistic care a inflorit in islam in secolele 13-16, perioada care a fost numita si epoca de aur a islamului.  Dar expansiunea sufismului, hedonismul adeptilor curentului si pasiunea invatatilor pentru arta si literatura a produs si o reactie din partea conservatorilor  care a dus la aparitia curentelor de renastere islamica, menite sa purifice credinta de influente laice.
In acelasi timp, societatea islamica avea nevoie de o forma eficienta de guvernare, iar majoritatea  conducatorilor au copiat forma de guvernmare din Imperiul Bizantin, care nu era tocmai in concordanta cu principiile islamului. Lucrul acesta a ajutat opozitia conservatoare din interiorul societatilor bazate pe islam, iar curentele reformatoare au crescut in intensitate.
Printre adeptii renasterii islamice a fost si Abdul Wahhab ; la 1744 el a initiat jihadul ca o metoda de purificare a credintei islamice de idolatrie, adulter, apostati, nedreptati si inegalitati sociale. A interzis muzica, dansul si bijuteriile. Din moment ce laicitatea vestica si modelele politice vestice erau vazute ca o amenintare care corupea credinta islamica, aceste influente au dus la consolidarea fundamentalismului wahhabist/salafist.
Salafismul nu e un current monolithic, insa. Exista un curent puritan, preocupat de mentinerea puritatii islamului asa cum e descris in Coran si in Sunna, preocupat de promovarea crezului salafist si de combaterea practicilor deviante. Totul provine din ideea ca Profetul luptase inpotriva politeismului, dorintelor carnale si rationalismului. Pana cand religia este din nou pura, adeptii salafismului puritan cred ca orice actiune politic nu duce decat la potentarea coruptiei si nedreptatii sociale. Motivul este, spun ei, ca societatea nu intelege credinta asa cum ar trebui, deci este corupta. Puritanii considera ca singura metoda pentru a implementa acest crez este predica (da’wa), purificarea (tazkiya) si educatia si dezvoltarea culturii religioase (tarbiya).

Educatie politica: in universitati sau pe front
Invatatii cu experienta domina curentul puritan si practic detin monopolul in institutiile religioase din Arabia Saudita. Au o influenta foarte mare si asupra politicilor guvernamentale si au folosit aceasta influenta pentru a promova interpretarea puritana a islamului. Pana in anii ’80-’90 autoritatea lor nu a fost contestata.  Insa in anii ’80 , un grup de tineri educati in univeristatile din Arabia Saudita, numiti politicos pentru ca erau activi din punct de vedere politic si pentru ca atacau monarhia saudita acuzand-o de coruptie si de colaborare cu Statele Unite, a pus bazele unui nou curent: salafism haraki, activist sau politic.

Salafismul politic sa dezvoltat in universitatile saudite odata cu venirea Fatilor Musulmani care au primit azil politic in Arabia Saudita dupa ce au fost nevoiti sa paraseasca Egiptul, unde regimul lui Gamal Abdel Nasser incerca sa elimine opozitia fundamentalista; Fratia Musulmana a lui Hassan al Banah, spre deosebire de wahhabism, s-a nascut in Egipt ca o miscare politica fundamentalista care lupta impotriva influentelor coloniale, laicitatii si a guvernelor dupa model occidental. Wahhabismul nu se confruntase cu realitati post-coloniale precum diferente de clasa sociala sau de orientare religioasa impuse de fostele puteri coloniale. Fratii Musulmani au preluat controlul univeristatilor saudite si noua generatie de salafisti, educati in spritul Islamului combinat cu activismul politic, au inceput sa faca valuri in Arabia Saudita in anii ’90. A fost foarte clara ruptura dintre salafistii puritani si cei activi din punct de vedere politic ( porecliti polititicos sau harakis - cuvant care in araba vine de la "miscare", "current") cand activistii s-au opus deciziei guvernului saudit de a gazdui baza militara americana pe teritoriul saudit. 

Miscarea jihadista, pe de alta parte, s-a nascut pe frontul din Afganistan in timpul invaziei sovietice. Spre deosebire de activistii politici, jihadistii au fost expusi idealurilor politice ale Fratiei Musulmane egiptene pe front, in bataliile cu armata sovietica. Au reusit sa ucida 15,000 de soldati sovietici, intr-un razboi care a ramas in memoria poporului rus ca unul dintre cele mai teribile cosmare. Ideologia jihadista s-a format in conditii de razboi, cu principii religioase si politice mutilate de realitatea transeelor, in timp ce islamul politic sa format in universitati.
Jihadistii reprezinta o minoritate si in cadrul fundamentalismului Islamic. Puritanii ii vad ca pe o secta respinsa de Islam pentru ca separa credinta de fapta. Jihadistii sunt, din punct de vedere al puritanilor, adepti ai rationalismului, condusi de idealuri lumesti ; jihadistii se folosesc de mijloace non-Islamice ca sa promoveze credinta si fabrica dovezi religioase ca sa isi promoveze ideologia.
In acest context, nu e deloc de mirare ca monarhia Saudita nu e foarte incantata de Fratia Musulmana si il prefera pe Abdel Fatah al-Sisi ca lider al Egiptului, ca i-a reprosat de nenumarate ori lui Recep Tayyip Erdogan apropierea de Fratii Musulmani sirieni si ca a amenintat Qatarul cu blocada in 2013-2014 pentru ca Doha finanta Fratia Musulmana siriana si ii promova pozitia in cadrul Consiliului National Sirian. Mai mult, nu e deloc de mirare ca a executatdestui membri ai Al Qaeda in ultimii doi ani si ca reprezentantii ministerului de externe de la Riyadh propun neobositi o alianta militara araba dupa model NATO impotriva Statului Islamic.

Ma gasiti pe Twitter la
@aml1609.

No comments:

Post a Comment